W dzisiejszych czasach pożądane jest posiadanie jak więcej informacji na dany temat. Powstały nawet pewne grupy nacisku, działania podmiotów zorganizowanych, w celu kontaktu z politykami i innymi aparatami administracyjnymi. Takie działania nazywamy lobbingiem.
Sam lobbing ma na celu informowanie konkretnych osób, czy jakiś ugrupowań.
Działania te pomagają i determinują podjęcie pewnych decyzji.
Lobbing istnieje odkąd powstały pierwsze państwa i organy decyzyjne. Wśród najstarszych przykładów lobbingu politycznego wymienia się działalność retorów i demagogów w starożytnej Grecji. Warto również nadmienić, że istotny wpływ na dzisiejszy lobbing miała rewolucja francuska.
Działalność lobbingowa w naukach prawnych wymaga uprzedniej rejestracji oraz składania regularnych sprawozdań. Taki rejestr i sprawozdania są jawne i dostępne dla każdego. Lobbing w takiej formie działa wyłącznie za wynagrodzeniem i tylko w interesie osób trzecich. Często zleceniodawcą takiego lobbingu są grupy interesów. Większość działań określanych przez agencje PR czy dziennikarzy jako lobbing, nie spełnia określonych i przez naukę prawa w ogóle nie jest uznawany jako lobbing.
Najczęstszym błędem lobbystów jest identyfikowanie własnych przekonań tych firm ich zatrudniających. Trzeba pamiętać, że do zadań lobbysty należy przede wszystkim zbieranie opinii publicznej i jej dokumentowanie.
Istnieją na świecie państwa, gdzie uważa się osoby pracujące w sferze PR za lobbystów. W Polsce wygląda to trochę inaczej. Większość agencji PR posiada w swojej ofercie działania lobbingowe. Często tłumaczone jest to jako promocja biznesu i ogólne kreowanie wizerunku, czy marki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz